2015. március 05.
A Várostervezési Napok 2015 mérnökversenyen összesen nyolc csapat mérte össze kreativitását és szakmai tudását.
„Ez volt az első év, amikor a Műegyetemisták mellett a Budapesti Corvinus Egyetemről és a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karáról is jelentkeztek diákok” – újságolták a Várostervezési Napok főszervezői, Szesztai Fruzsina és Mészáros Réka. „A versenyen településmérnök, tájépítész, építész, közlekedésmérnök és építőmérnök BSc-s és MSc-s hallgatók indultak. A végleges csoportok kialakításakor ügyeltünk arra, hogy az erőviszonyok kiegyensúlyozottak legyenek” – erősítették meg az építőmérnök hallgató lányok.
A Zielinski Szilárd Szakkollégium Kör-Vas-Út Tagozata mellett a Közlekedésmérnöki Szakkollégium és az Építész Klub is szerepet vállalt az esemény megrendezésében. A szervezők a Várostervezési Napok kezdeti éveihez visszakanyarodva csak a megnyitón ismertették az átalakításra kijelölt célterületet, valamint a csapatoknak a prezentációk mellett tablót is készíteniük kellett – tudtuk meg.
Az idén hatodik alkalommal meghirdetett többnapos tervezési műhelymunka kiírásában a Döbrentei tér és környékének revitalizációja, funkciókkal történő gazdagítása, a török kori fürdők (Rácz fürdő és Rudas fürdő) környezetének újragondolása szerepelt. Az induló csapatok feladata egy a pesti belvárost a budai Várral összekötő „természetes folyosó” kialakítása volt, amelynek részeként hangsúlyt kapott az Erzsébet-híd budai hídfőjének átalakítása, a közlekedés megreformálása, valamint a jelenleg elszigetelt térrészek egységesítése, új zöldfelületek teremtése is.
A Döbrentei tér és környékének területbejárása
A zsűritagok segítették a mérnökhallgatók műhelymunkáját
A Gellért-hegy, Naphegy, Várhegy, valamint a Duna által határolt városrészt (Tabán) a török kort követően főleg szőlőműveléssel foglalkozó délszlávok lakták, és az elmúlt száz - százötven évben többször átépült. XIX. század második felében a korábbi földszintes házak helyén alakították ki a nagyvárosias Döbrentei teret. Az egykori Tabánt fürdővárosi rész felépülésének tervével az 1930-as években elbontották. Ez azonban pénzhiány és a II. világháború kitörése miatt nem valósult meg. A világégést követően a területen a korábban megmaradt szerb szent Demeter templom is elbontásra került. A Jelenlegi térszerkezet az Erzsébet híd újjáépítésével (1964) alakult ki. |
A Döbrentei tér és környezete „belvárosi autópálya”, amit a tömegközlekedés szétszabdalt hálózata és az ebből következő nehézkes átszállás jellemez. A leromlott állagú, funkció nélküli területnek megszűnt a kapcsolata a Dunával, a Tabán kihasználatlan, valamint hiányzik a felvezetés a Budai vár irányába – ismertették a csapatok a jelenlegi problémákat.
A diákok a közlekedés átszervezésekor jelentős forgalomcsökkenéssel számoltak, amit a dugódíj várható bevezetésével és az M0-s körgyűrű megépítésével indokoltak. Többségük a jelenlegi hat sávos Erzsébet-hídon négyre szűkítené a közúti forgalmat, a felszabaduló területen pedig biciklis és szélesebb gyalogos sávot alakítana ki. Az autósforgalom várható csökkenésére a Krisztina út és Attila út egyesítésével, valamint kétszer egysávos utak kialakításával reagálnának, de sokan eljátszottak a rakpart részleges vagy teljes felszabadításának, a Rudas fürdő előtti zöldövezet, „Duna-korzó” kialakításának a lehetőségével is.
A tömegközlekedés átszervezésekor alapvető kritériumként határozták meg az akadálymentesítés, a felesleges felüljárok elbontását, valamint az átszállási pontok centralizálását. Több csapat a buszok helyett új villamos vonalakat alakítana ki, ezzel is erősítve az észak-déli és kelet-nyugati közlekedési tengelyt.
A hallgatók a tér új arculatának kialakításakor a turisták mellett a budapestiekre is gondoltak. Kiemelt szempont volt a terület szociális funkcióinak és összvárosi zöldinfrastruktúra hálózatban betöltött helyének erősítése, újbóli összekapcsolása a Dunával. Infopark, kávéház, játszótér, sportpálya, szabadtéri mozi, a vár déli bejáratának megnyitása, sétálóutca és parkoló kialakítása, sikló, libegő és egyéb kötélpályalétesítése – néhány ötletet egy egyszerre pezsgő és mégis családias városi közterülethez.
A prezentációkban felvázolt terveket előre meghatározott kritériumok alapján öttagú szakmai zsűri bírálta el. „A nyolc csapat gondolataiból meríthetve egy fantasztikus Döbrentei teret tudnánk kialakítani” – jelentette ki Ekés András, a zsűri elnöke az eredményhirdetéskor.
„Több előadás egész történetté állt össze, ami megmutatta, hogy az elmúlt pár napban igazi csapatként dolgoztatok és végiggondoltátok az elképzeléseiteket. Örömmel láttam, hogy ’átjött’ a zöld gondolkodás, a fenntartható város szemléletmódja is. Szükség van arra, hogy aktív mérnökként ezt minél többen képviseljék” – nyomatékosította.
A Várostervezési Napok 2015 zsűrije: Ekés András elnök, Városkutatás Kft.; Dr. Mándoki Péter egyetemi docens, BME KJK Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék; Dr. Bocz Péter egyetemi docens, BME ÉMK Út és Vasútépítési Tanszék; Gresó György, TriGránit Fejlesztési Zrt.; Pap Zsigmond, BKK Tömegközlekedési Divízió A Várostervezési Napok 2015 szervezői: |
A nyertes csapatok pendriveot, valamint sínszelvényt kaptak. Az első helyezett munkáját pedig a HungaroCAD különdíjjal jutalmazta, valamint a rendezvény vándorkupáját is hazavihették.
1. helyezett csapat | |
Oláh Péter Ciprián | BCE Településmérnök Msc |
Lehotai Bence Gábor | BME Építőmérnök Bsc |
Lakner Lóránd László | BCE Tájépítész Bsc |
Gyimesi Levente Zsombor | BCE Tájépítész Bsc |
Vadász Dániel Pál | BCE Tájépítész Msc |
Miskolczi Lilla | BME Építész Osztatlan |
2. helyezett csapat | |
Szilágyi Mariann | BME Építőmérnök Bsc |
Jávor Gábor | BME Építőmérnök Bsc |
Miskolczi-Bodnár Péter | BME Építőmérnök Bsc |
Csonka Zsófia | BCE Tájépítész Msc |
Somogyi Imre | BME Közlekedésmérnök Bsc |
Márki Gabriella | BME Építész Osztatlan |
3. helyezett csapat | |
Balogh Samu Márton | BCE Településmérnök Msc |
Kiss Stefánia Nóra | BME Építész Osztatlan |
Édelmayer Zsófia | BME Építész |
Munkácsi Kristóf | BME Közlekedésmérnök |
Hajdu Marcell | BME Közlekedésmérnök Bsc |
A pályaműveket itt tekinthetik meg.
További képek, információk a Várostervezési Napok Facebook oldalán.
Fotó: Balla Miklós, Gosztola Ágnes, Hidasi János, Szitter Zsófia, Papp Helga