2014. november 21.
A Battyhány tér és Margit Híd közötti HÉV aluljáró szerkezetének terhelésvizsgálatát a Hidak és Szerkezetek Tanszék végezte.
A Főváros és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása a budai fonódó villamoshálózat kiépítése. A kivitelezés folyamán a 17-es villamos vonalát egyesítik a 19-es, a 41-es és a 61-es villamosvonalakkal, amelynek eredményeként Óbudáról átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jön létre a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld között.
A kialakításra kerülő új villamospálya útvonala a Batthyány tér és a Margit híd közötti HÉV alagút felett vezet el. Ez a korábbiaknál nagyobb terhelést jelent a szerkezetnek. Az alagút teherbírás vizsgálatára az Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszékét kérték fel. A szerkezet teherbíró képessége számításokkal csak részben volt igazolható, ezért a szakemberek szükségesnek tartották a helyszíni próbaterhelés elvégzését is. Az alagúton eddig kétszer végeztek terheléses vizsgálatot. Először még burkolattal, majd a rétegrend eltávolítását követően, a megtisztított szerkezetet a korábbinál nagyobb teherszinten vizsgálták.
„Az alagút kialakítása és fesztávolsága az egyes szakaszokon eltérő, ezért a szerkezetet csak bizonyos részeken kell megerősíteni” – magyarázta az alagúti mérés vezetője Dr. Völgyi István. A megerősítési munkálatokat nehezíti, hogy „a két HÉV űrszelvény miatt csak szűk hely áll rendelkezésre az alagútban. Az átalakítást így a födém feltámaszkodásainál kialakított kiékeléssel végzik el” – hangsúlyozta.
„A második, novemberi próbaterheléskor a terv szerinti rétegrend önsúlyából és a dinamikus tényezővel növelt üzemi terhekből származó igénybevételeket vizsgáltuk. Ezt az előzetesen elhelyezett zúzottkő terítéssel, valamint járműteherrel (tizenhat darab negyven tonna össztömegű négytengelyes gépjármű) értük el” – ismertette Völgyi István.
A próbaterheléskor a szakemberek egyrészt 67 mm bázishosszú, hőmérsékletkompenzált nyúlásmérő bélyeggel mérték a födém alsó oldali szálának nyúlását. „A nyúlás előjele alapján volt alátámasztható vagy cáfolható a födém részleges befogása” – tudtuk meg. Másrészt a födém meghatározott pontjainak lehajlás vizsgálatát végezték el. „Az előzetesen felszerelt horgokra acéldrótokkal útadók vasmagját rögzítettük, majd a mérőközpontokat a vizsgált szelvénytől mintegy harminc méterre állítottuk fel” – számolt be a részletekről Völgyi István.
„Az egyes szelvények mérését a mérőcsomagok folyamatos átszerelésével oldottuk meg. Az elektronikus mérés eredményeit a lehajlásmérési pontokban az acéldrótokra rögzített skálákat használva felsőrendű szintezőműszerrel ellenőriztük.”
A próbaterhelés HÉV üzemszünetében - 0:20-tól reggel 8-ig - zajlott. „Az eredmények feldolgozása még folyamatban van” - tudtuk meg.
A terhelés felelős vezetője Dr. Dunai László volt. A felszíni munkálatokat Dr. Joó Attila László vezette, az alagúti méréseket a tanszék munkatársai: Dr. Völgyi István mérésvezető, Dr. Kálló Miklós ez elektronikus mérés csoportjának felelőse, Dr. Hunyadi Mátyás, a szintező mérőcsoport felelőse, valamint négy technikus Mansour Kachichian, Soltész Attila, Kálózi Péter, Halász Attila végezte.
Fotó: Papp Helga, Kolonics Patrícia
Látványterv: bkv.hu