A hazai és a tranzit közúti forgalmi áramlatok igen nagy értékű infrastruktúrát vesznek igénybe. Nemzetgazdasági szempontból ezért nagy annak a jelentősége, hogy hálózati elemek kihasználtan működjenek. A jelenlegi magyar előírások szerint megengedett kapacitásértékek jelentősen elmaradnak más országok hasonló értékeitől.
A dolgozatban vizsgálat alá kell vonni egyrészt a főutak és autópályák kritikus szakaszainak teljesítőképességét és mérésekkel kell megállapítani ezek tényleges kapacitását. Másrészt elemezni kell a hálózat nagy részét kitevő nem gyorsforgalmi utak szűk keresztmetszeteit a csak jelzőtáblával szabályozott különféle csomópontok átbocsátó képességét. Itt tekintve a sokféle konfigurációt javasolt a forgalomlebonyolódások szimulációs vizsgálata.
A dolgozatban javasolt kitérni a hálózati elemek szolgáltatási szintjének a nemzetközi gyakorlathoz jobban igazodó definíciója hazai bevezetése kérdésére is.
A PhD dolgozat célja tehát a közúthálózat meghatározó elemei forgalmi kapacitásával kapcsolatos törvényszerűségek finomítása, illetve pontosítása. A kutatás során az eddigi külföldi (HCM 2000, HCM 2010) és magyar kutatási eredmények is kerüljenek feldolgozásra.
A követendő munkamódszer főbb pontjai az alábbiak:
- Egyes kritikus nagy forgalmú helyszíneken a jelölt forgalomfigyeléssel és számlálással elemezze a maximálisan lebonyolítható mozgásokat.
- Hasonlítsa össze az eredményeit az ismert trendekkel és állapítsa meg az egyes elemekre vonatkozó törvényszerűségeket.
- A célra alkalmas szimulációs programok használatával méretezze a fontosabb kritikus útszakaszokat és csomópontokat
- Végezetül vizsgálatai, elemzései alapján adjon javaslatot új hazai közúti kapacitásértékekre és ezzel összefüggésben új az eddigiekben használtaknál a fejlesztés szempontjából célszerűbben alkalmazható szolgáltatási szintekre.